اسلام علیک یا ابا عبد الله
نویسنده مطالب زیر: محمد (فدایی اهلبیت)
اللّهم عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَج
انسانی که گرگ شد!
|
چهارشنبه 87 آذر 20 ساعت 3:45 صبح |
انسانی که گرگ شد!
ما بسیار از حقوق بشر واعلامیه جهانی آن شنیده ایم اما تفسیر اسلامی آن بر اساس پدر حقوق بشر اسلامی علامه جعفری رضوان الله علیه 1 چطور است ؟
آیا انسان را فردی که دارای کرامت ذاتی است و با حکمت بالغه خداوندی به وجود آمده، هدف حیات او نیز خیر و کمال است و هر کس به وی اهانت کند و حقوق او را نادیده بگیرد، با مشیت خداوندی مبارزه کرده است در نظر میگیرند،
یا انسان را به عنوان گرگ انسان تفسیر می کنند؟!
علامه جعفری رضوان الله علیه می گوید : هنگامی می توان از اعلامیه حقوق جهانی بشر سخن به میان آورد که انسان را در حوزه ارزشها تفسیر کنیم. کسانی که از اعلامیه جهانی بشر سخن به میان می آورند، در ابتدا باید مشخص کنند که آیا مرادشان از انسان، همان موجودی است که پیامبران سیمای او را ترسیم کرده اند؟ یعنی فردی که دارای کرامت ذاتی است و با حکمت بالغه خداوندی به وجود آمده، هدف حیات او نیز خیر و کمال است و هر کس به وی اهانت کند و حقوق او را نادیده بگیرد، با مشیت خداوندی مبارزه کرده است، یا انسان را به عنوان گرگ انسان تفسیر می کنند و هیچ حقیقت ارزشی در وجود او سراغ ندارند. مبنای حقوق بشر باید کرامت ذاتی انسان باشد و فلسفه هایی که در غرب پیدا شده اند، نظیر فلسفه نیچه و طرفداران اصالت قدرت، هیچ یک این مبنا را مطرح نکرده اند.
دیدگاه مقایسهای میان اعلامیه جهانی حقوق بشر و اسلام
حقوق جهانی بشر نیز برای آنکه به یک فرهنگ جهانی تبدیل شود، باید شرافت و کرامت ذاتی انسان را اثبات کنند تا مجالی برای ظهور تفکرات ماکیاولی، اصالت نفع و اصالت قدرت پیدا نشود. مبنای حقوق بشر از دیدگاه غرب، همزیستی مسالمت آمیز همراه با صلح و آزادی و عدالت در جوامع بشری است.
این مبنا مهم است، ولی نمی تواند زیربنایی به وجود آورد که همه افراد خود را اعضای خانواده ای واحد بدانند. برای تحقق چنین هدفی باید مبنای عالی تری - که از دیدگاه اسلام خداست - مطرح شود.
کلیک اندیشه هایی از عالم دیگر شیعه " سید ابو الحسن اصفهانی"
|
|
نظرات شما ( ) |
|
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
|
|