الغدیر ««من کنت مولاه فهذا علی مولاه»»

تیر 1387 - اهلبیت علیه السلام
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اهلبیت علیه السلام
ثروت دانش، رهایی بخش و ماندگار است . [امام علی علیه السلام]
وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
کل بازدیدهای وبلاگ
431148
بازدیدهای امروز وبلاگ
5
بازدیدهای دیروز وبلاگ
7
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[  Atom  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
اهلبیت علیه السلام
لوگوی وبلاگ
اهلبیت علیه السلام
بایگانی
تیر 1387
خرداد 1387
اردیبهشت 1387
فروردین 1387
اسفند 1386
بهمن 1386
دی 1386
مهر 1387
آبان 1387
آذر 1387
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
پیوندهای روزانه

مجله الکترونیکی چارقد [22]
تالار گفتمان رهپویان ایران [114]
اسلام و آرزوهای صورتی من [90]
اولین فرهنگ الکترونیک فارسی [112]
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت [143]
دانلود کتاب [397]
پاسخ به سوالات شرعی [104]
کتابخانه تخصصی [155]
آخرین جملات قصار از بزرگان دنیا اضافه شده [153]
مذهبی [141]
از آنتونی رابینز تا موفقیت [231]
[آرشیو(11)]

لینک دوستان

مهندسی پلیمر و شیمی (الاستومر-نانوکامپوزیت-شیمی-پلاستیک-چسب)
مجنون
به خود آییم و بخواهیم،‏که انسان باشیم...
مجموعه نامهای ایرانی
معجزه قرآن و ادعیه

لوگوی دوستان















اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

اسلام علیک یا ابا عبد الله

تصویر تصویر تصویر تصویر تصویر

نویسنده مطالب زیر: محمد (فدایی اهلبیت) اللّهم عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَج

عنوان متن دو بانوی مقدس جمعه 87 تیر 21 ساعت 8:31 عصر

دو بانوی مقدس

مریم

سلسله نوشتارهای عصمت در اندیشه دینی درصدد است تا ضمن باز تعریف مفهوم عصمت، مهمترین پرسش‌هایی که در این زمینه مطرح است را بیان کرده و پاسخی درخور  به آن‌ها بدهد.

*****

  • آیا مقام عصمت، به پیامبر و ائمه اختصاص دارد؟ چرا؟

مقام عصمت، به آدمیان اختصاص ندارد، بلکه فرشتگان الهى نیز از این مقام برخوردارند.

على علیه‌السلام در بیان صفات فرشتگان می‌فرماید:

خداوند آنان را امین وحی خود ساخته و برای رساندن فرامین امر و نهیش به پیامبران آنها را روانه داشته و از تردید در شبهات مصونیت بخشیده است و هیچکدام از آنها از راه رضای حق منحرف نمی‌شوند. آنها را از یاری خویش بهره‌مند ساخته و قلبشان را با تواضع و خشوع و سکینه و وقار آگاه نموده است. (نهج‌البلاغه/خطبه91)

عصمت مقامى نیست که در انحصار انبیا و ائمه قرار داشته و دست سایر انسان‌ها از رسیدن به آن کوتاه باشد

در میان انسان‌ها نیز، علاوه بر پیامبران و امامان، عصمت حضرت فاطمه زهرا علیها‌السلام با دلایل فراوان قابل اثبات است. چنانکه پیامبر گرامى اسلام، در حدیثى که شیعه و سنى آن را نقل کرده‌اند، مى‌فرماید:

«ان الله تبارک و تعالى یغضب لغضب فاطمة و یرضى لرضاها ؛ هما نا خداوند تبارک و تعالى به خاطر خشم فاطمه، غضب مى‌کند و به سبب رضایتِ او خشنود مى‌گردد.» (المستدرک على الصحیحین، ج3، ص167)

روشن است که در صورتى مى‌توان خشم و غضب یک شخص را ملاک خشنودى و ناخشنودى خداوند دانست که وى جز به اجراى فرمان‌هاى الهى نیندیشد و نه تنها در عمل، بلکه در فکر و اندیشه نیز معصوم باشد. اگر حضرت فاطمه زهرا علیها‌السلام حتى براى یک بار در عمر خویش، تن به گناه مى‌داد و یا فکر انجام آن را در سر مى‌پروراند، پس دست کم یک مورد یافت مى‌شد که خشنودى آن حضرت به چیزى تعلق می‌گرفت که خداوند آن را نمى‌پسندید؛ در حالى که در این روایت به صورت کلى تمامی زندگانی و اعمال و رفتار و رضایت حضرت فاطمه علیها‌السلام محور خشنودى الهى قرار گرفته است.

همچنین یکى از آیات قرآن کریم، به طهارت و پاکى حضرت مریم علیها‌السلام اشاره دارد. (آل‌عمران/42)

این دو نمونه، نشانگر آن است که عصمت مقامى است که در انحصار انبیا و ائمه نیست، دست سایر انسان‌ها از رسیدن به آن کوتاه نمی‌باشد؛ بلکه دیگران نیز مى‌توانند به برخى از مراتب عصمت، یعنى عصمت از گناه، دست یابند. کم نبوده‌اند عالمان تقوا پیشه‌اى که سالیان دراز نه تنها از حرام، بلکه از امور مکروه نیز چشم پوشیده و حتى به خوردن و آشامیدن خود نیز رنگ الهى دادند.


نظرات شما ( )

نویسنده مطالب زیر: محمد (فدایی اهلبیت) اللّهم عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَج

عنوان متن تالیفات و آثار شیخ حر عاملی جمعه 87 تیر 21 ساعت 8:28 عصر

تالیفات و آثار شیخ حر عاملی 

کتاب

1- جواهر السنیه

در نخستین گام و در اولین تجربه نگارشى به جمع آورى احادیث قدسى که همان کلام خداوند متعال است ، مى پردازد و چند سالى را در تدوین این احادیث به صورت کتابى مستقل مى کوشد. او در تنظیم این اثر گرانبها نخست به قول پروردگار پیرامون انبیا - از حضرت آدم علیه السلام تا خاتم مرسلین صلی الله علیه و آله - و سپس احادیث مربوط به ائمه اطهار رو مى کند و در خاتمه کتاب را با احادیث اخلاقى (در تاریخ 1056)(1) به پایان مى رساند شیخ حر عاملى در قسمتى از مقدمه آن مى نویسد: "...البته اینها در میان علما، به احادیث قدسى معروف هستند هر چند من پیشتر ندیده بودم که آنها را در یک کتاب جمع و نشر کرده باشند. از همین رو علاقه مند شدم به اینکه نخستین کسى باشم که آنها را در یک کتاب جمع کرده است "(2)

2- صحیفه ثانیه

شیخ حر عاملى در مقدمه این کتاب مى نویسد: "صحیفه سجادیه کامل که قسمتى از دعاهاى امام زین العابدین علیه السلام را در بردارد به مهمات دین و دنیا مربوط است . من به خاطر علاقه اى که براى جمع و ترکیب این دعاهاى پراکنده و متفرق داشتم در صحیفه دوم سایر دعاهاى آن حضرت را که علماى بزرگوار نقل کرده اند، گرد آوردم . پس بر شما باد که این صحیفه شریف را با اولى همراه داشته ، آنها را تلاوت کنى ."(3)

محدث جزایرى در اول شرح ملحقات صحیفه مى نویسد: "باید جمع احادیث قدسى را (برادر قرآن ) و صحیفه ثانیه را (خواهر قرآن ) نام نهاد."(4)

شیخ حر دفتر نگارش خود را با "کلام خدا"دعاهاى "امام سجاد علیه السلام "آغاز کرد و از آن پى ده ها کتاب ارزشمند را به جامعه شیعى تحویل داد که حتى معرفى اختصارى هر یک در این مقال نمى گنجد. نکته اى که در بیشتر آثار شیخ حر دیده مى شود تقسیم بندى فصلها و بخشهاى آنهاست که به عدد معصومین یا ائمه اطهار به دوازده یا چهارده قسمت فصل بندى و تقسیم نموده است . این امر نشان از عشق و علاقه او حتى به عددى است که یادآور وجود آن بزرگواران است .

اما کتابى که شیخ حر را با آن و آن را با شیخ حر مى شناسیم کتاب گرانسنگ "وسائل الشیعه "است . این اثر یکى از کتابهاى مرجع در زمینه احادیث اهل بیت است که از اعتبار و اعتماد خاصى در میان کتابهاى حدیثى برخوردار است

3- الایقاظ من الهجعه برهان على الرجعه

شیخ آقا بزرگ درباره این کتاب مى نویسد: شیخ در امل الامل مى گوید:

((این کتاب حاوى بیش از ششصد حدیث و شصت و چهار آیه و ادله بسیارى از قدما و متاخرین و جواب شبهات در این موضوع است ."

((شیخ حر در سال 1075 نگارش این کتاب را به اتمام رساند."(5)

4- خلق الکافر

شیخ بزرگ مى نویسد:

"...(مولف در این کتاب ) آنچه در زمینه خلقت کافر به ذهنش رسیده است به رشته تحریر در آورده است ... در آن به ذکر احادیثى پرداخته است که نهى از بحث در قضا و قدر و امر به تکلم در مساله بداء شده است ."(6)

5- القوائد الطوسیه

شیخ حر در مقدمه این کتاب مى نویسد:

((این کتاب پاسخ برخى از احادیث مشکل و درهاى تحقیق بعضى از مسائل پیچیده اى است که اهل علم و کمال در زمان اقامتم در طوس سوال نموده اند..."(7)

6- بدایه الهدایه

شیخ حر عاملى پیرامون انگیزه نگارش این کتاب مى نویسد:

"گروهى از برادران مومن که خواهان حق و حقیقت بودند از من در خواست کردند تا در حد توان احادیث مربوط به واجبات و محرمات را جمع آورى نمایم و در مواردى جزئى مستحبات و مکروهات و مباحثات ... برگرفته از روایات ائمه اطهار... در این زمینه به طور خلاصه آورده شود"(8)

7- امل الامل

شیخ در جلد دوم این کتاب (ص 370) انگیزه نگارش این اثر را رؤیایى ذکر مى کند که در سال ورود به مشهد (1073 ه‍ق ) دیده است . او به دلیل مشاغل بسیار 23 سال بعد آن را به رشته تحریر در مى آورد. در این باره نوشته اند:

شروع تالیف این کتاب سال 1096 ه‍ق و پایانش اول جمادى الثانى 1097 بوده است .

شرح حال علماى جبل عامل که شیخ در این کتاب نگاشته 209 نفر و از علماى غیر جبل عامل 1110 نفر است "(9)

8- اثبات الهدایه

این کتاب در اثبات نبوت و امامت و بیان معجزات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار، از آثار شیرین و خواندنى است که در 7 جلد به چاپ رسیده و برخى از جلدها به همت حجه الاسلام نصرالهى و برخى دیگر به قلم فقیه فرزانه حضرت آیت الله جنتى ترجمه شده است . شیخ در مقدمه کتاب مى نویسد:

"من به کتابى که در این باب کافى باشد و آنچه را عقلا به گرد آوردنش ‍ علاقه مندند... دست نیافتم بلکه دیدم این مطالب در وادى پراکندگى پنهان مانده و کسى که بخواهد بر آنها مطلع شود محتاج به صرف وقت زیادى است "

9- هدایه الامه

شیخ حر در مقدمه این کتاب مى نویسد: "...این کتابى حاوى احکامى است که براى هر فرد ضرورت دارد... این کتاب را به خاطر پاسخگویى و در خواست گروهى از برادران دینى به رشته تحریر در آورده ام ..."(10)

دیگر کتابهاى شیخ حر عاملى عبارتند از:

- تعلیقه اى بر کتاب مزار تالیف علامه نسب شناس مرحوم سید شرف الدین على حسینى مرعشى حائرى (متوفاى 1316 ق )

- کتاب "الفصول المهمه فى اصول الائمه" . در بردارنده قواعد کلى که از ائمه علیه السلام درباره اصول دین و فروع دین و طب و اصول فقه و غیره وارد شده و بیش از هزار باب است و به چاپ رسیده است .

- کتابى در رد صوفیه ، یکهزار حدیث موجود در آن به طور عام یا خاص در رد صوفیه است .

- کتاب اجازات : در بردارنده انبوه اجازه هاى پیشینیان است .

- کتاب کشف التعمیه فى حکم التسمیه : پیرامون نامیدن حضرت مهدى به نام اصلى اوست که همنام پیامبر اکرم صل الله علیه و آله است .

- کتابى در اثبات اینکه نماز جمعه واجب عینى است . (در رد نظر علامه محمد ابراهیم نیشابورى )

- کتاب نزهه الاسماع فى الاجماع : اقسام و احکام اجماع در آن بیان شده است .

- کتابى در احوال اصحاب شایسته و ستایش شده پیامبر و ائمه علیهم السلام .

- کتابى درباره منزه بودن امامان معصوم از فراموشى و سهو

- کتابى در رد نظرات اهل سنت

- وصیت به پسرش علامه شیخ محمد رضا (به شیوه کشف المحجه علامه سید بن طاووس )

- کتابى پیرامون زیارتگاهها و زیارتنامه ها

- کتابى در اخلاق : کتاب طهاره الاعراق ابن مسکویه را شرح داده و روایاتى که از ائمه اطهار وارد شده بر آن افزوده است .

- کتاب در ابطال مساله عمومیت داشتن "حدیث منزلت "

- دیوان امام زین العابدین علیه السلام که اشعار امام را گردآورى و به ترتیب حروف تنظیم کرده است . (در بمبئى چاپ شده است )

- حاشیه بر کتاب کافى مرحوم کلینى

- حاشیه بر کتاب (من لایحضره الفقیه ) مرحوم شیخ صدوق

- حاشیه بر کتاب تهذیب شیخ طوسى (ره )

- حاشیه بر استبصار شیخ طوسى (ره )

- رساله اى در مناظره خود با بعضى از علماى اهل سنت در سفر حج

در بیان جایگاه این کتاب (وسایل الشیعه) همین بس که از روزى که این سرچشمه به نگارش در آمده منبع و ماخذ تمام مجتهدان و کتاب مرجع عالمانى است که آخرین مرحله رسیدن به قله اجتهاد را طى مى کنند. بر این کتاب از سوى بزرگان تعلیقه هاى بسیارى نگاشته شده که شاید شیخ حر خود نخستین کسى است که براى ابهام زدایى پیرامون برخى از مطالب آن پیشقدم شده است و "تحریر وسائل الشیعه" نهاده است .

10- وسائل الشیعه

اما کتابى که شیخ حر را با آن و آن را با شیخ حر مى شناسیم کتاب گرانسنگ "وسائل الشیعه "است . این اثر یکى از کتابهاى مرجع در زمینه احادیث اهل بیت است که از اعتبار و اعتماد خاصى در میان کتابهاى حدیثى برخوردار است. در این کتاب ، نویسنده روش خاص خود را بکار برده و احادیث فقهى که فقها در استنباط احکام شرعى بدان نیازمندند و بر آنها تکیه مى زنند جمع آورى کرده است و شمار آنان به بیست هزار حدیث مى رسد که شیخ حر از مصادر و کتب معتبر شیعه چون اصول کافى ، من لایحضره الفقیه ، استبصار، تهذیب و کتب دیگر که شمار آنها به هفتاد منبع و ماخذ مى رسد جمع آورده است . شیخ حر کتاب را با احادیثى در مقدمه عبادات افتتاح کرده و سپس بر طبق کتب فقهى آن را از بحث طهارت تا مبحث طهارت تا مبحث بیان دیه ها تقسیم بندى نموده است .

شیخ حر 3/2 این کار بزرگ را در زادگاهش "مشغر"به رشته تحریر در آورد و در سال 1088 در مشهد مقدس آن را به اتمام رساند. این سال براى شیخ سال پرکار و پربرکتى محسوب مى شد. چرا که در این سال "فهرست وسائل الشیعه "را نیز تدوین نمود. این موضوع که شیخ سه بار این کتاب را از نظر گذرانده و به نگارش در آورده است از نکته هایى است که سزاوار است هر محقق و نویسنده آن را فرا روى خویش قرار دهد. در بیان جایگاه این کتاب همین بس که از روزى که این سرچشمه به نگارش در آمده منبع و ماخذ تمام مجتهدان و کتاب مرجع عالمانى است که آخرین مرحله رسیدن به قله اجتهاد را طى مى کنند. بر این کتاب از سوى بزرگان تعلیقه هاى بسیارى نگاشته شده که شاید شیخ حر خود نخستین کسى است که براى ابهام زدایى پیرامون برخى از مطالب آن پیشقدم شده است و "تحریر وسائل الشیعه" نهاده است .

در عظمت این کتاب تنها به یک بیت از شعر علامه امینى درباره کتاب اکتفا مى کنیم .

هذا صراط الهدى ما ضل سالکه

الى المقاصد بل تسویه الرتب  (11)

این کتاب راه هدایت است که رهروش گمراه نمى شود

به هدف مى رسد و بلکه به مقامى عالى تر دست مى یابد.

شاعر اهل بیت 

شیخ حر را باید از شاعران شیعه بر خواند که قله فقاهت او لطافت باران شعرش را تحت الشعاع قرار داده است . چرا که او خود مى گوید:

علمى و شعرى اقتتلا اصطلاحا

فخضع الشعر لعلمى راغما

و العلم یابى ان اعد شاعرا

و الشعر یرضى ان اعد عالما

دانش و شعرم با هم به جنگ و ستیز برخواستند

شعرم به رغم دانشم در مقابل آن خضوع کرد

دانشم مانع مى شد که من شاعر به حساب آیم

ولى شعرم خشنود مى شد که من عالم به شمار آیم

شیخ آقا بزرگ درباره دیوان شعر او مى نویسد: "دیوان شعرش به بیست هزار بیت شعر مى رسد که به ترتیب حروف الفبا منظم گشته و با این جمله زیبا شروع مى شود: (الحمدلله الذى جعل نجوم المعانى مصابیح سماء الافکار) (ستایش خدا را که ستارگان معانى را چراغ آسمان اندیشه قرار داد) (12)

کلمات منظوم شیخ را به دو قسمت مى توان تقسیم کرد. نخست ابیات کوتاه که مى توان از سه نوع ذیل یاد کرد.

1- تاریخ چهارده معصوم

2- در باب زکات

3- در معانى و بیان

دوم : منظومه هاى بسیار در علوم مختلف که سید احمد حسینى در مقدمه امل الامل چنین آورده است .

1- منظومه در مسائل میراث (بسیار طولانى است )

2- در مسائل هندسه و ریاضیات

3- تاریخ تولد ائمه ، وفات و مناقب آنان

4- اخلاق و مواعظ

5- مسائل اصول الفقه

و نیز منظومه هایى در مسائل کلام ، نحو، صرف ، نجوم و... دیوان امام زین العابدین علیه السلام . (13)

 

پی‌نوشت‌ها:

1- در خصوص اتمام کتاب به الدریعه ، ج 1، ص 271، رجوع شود.

2- جواهر السنیه ، ترجمه زین العابدین کاظمى خلخالى ، ص 5.

3- الصحیفه الثانیه السجادیه ، ص 5.

4- الذریعه ، ج 1، ص 271.

5- الذریعه ، ج 2، ص 506.

6- الذریعه ، ج 7، ص 246.

7- القوائد الطوسیه ، ص 6.

8- بدایه الهدایه و لب الوسائل ، ج 1، ص 1.

9- ریاض العلماء، ج 5، ص 75.

10- هدایه الامه ، ص 4.

11- شهداء الفضیله ، ص 210.

12- الذریعه ، ج 9، ص 234.

13- امل الامل ، ج 1، ص 32.

14- اهل ((معن )) از توابع بحرین .

 

منبع:

ابراهیم زاده، حسن، گلشن ابرار، ج 1


نظرات شما ( )

نویسنده مطالب زیر: محمد (فدایی اهلبیت) اللّهم عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَج

عنوان متن برگی از دفتر زندگانی جمعه 87 تیر 21 ساعت 8:27 عصر

برگی از دفتر زندگانی

شیخ حر عاملی

شیخ محمد بن حسن حر عاملى در سال 1033 ق . در روستاى "مشغره "از توابع جبل عامل چشم به جهان گشود. صاحب اعیان الشیعه درباره این منطقه مى نویسد:

"جبل یکى از مراکز مهم عامل است که شخصیتهاى ارزنده اى همچون شیخ بهایى و شهید ثانى ، تحویل جامعه اسلامى داده است " (1)

دیارى که شیخ حر عاملى در آن چشم به جهان گشود یکى از سرزمینهاى تشیع و عالم پرور است که تشیع آن ریشه در تبعید ابوذر دارد. شیخ حر عاملى در امل الامل در این باره مى نویسد: "هنگامى که در زمان عثمان ابوذر به شام تبعید شد و مدتى در آنجا ماند گروه زیادى در آن سامان شیعه شدند. سپس معاویه او را به روستاها تبعید کرد و او به جبل عامل آمد و از آن روز مردم به تشیع رو آوردند. (2)

 قاضى نورالله شوشترى نیز می‌نویسد: "...هیچ قریه اى از آن نیست که جمعى از فقها و فضلاى امامیه در آنجا نباشند." (3)

 

از تبار حر 

سر سلسله خاندان شیخ حر عاملى (حر بن یزید ریاحى ) نخستین قربانى عشق حسین علیه السلام در روز عاشوراست . شیخ حر در خانه (آل حر) قامت برافراشت. خانه اى که سخاوت بارزترین خصلت اهل آن به شمار مى رفت و روى گشاده و اخلاق نیکوى آنان زبانزد عام و خاص بود و نسل در نسل به عنوان حاملان در گرانبهاى علم و ادب و پرچم شهادت و شهامت شناخته مى شدند.

"خاندان شیخ حر عاملى خاندانى است که از قدیم، خانه علم و معرفت بوده و افراد برجسته زیادى از آن جوشیده اند و تا امروز از آن مى جوشند و به موجب سخاوت و اخلاق نیک ممتاز است .) (4)

 علامه امینى مى نویسد:

"از این خاندان گوهر خیز (حر) مردانى برخاسته اند که دیر زمانى بر مسند دانش و تقوا نشسته اند و مشعل هدایت دین آموز و دنیا ساز، پیشوا و رهبر و دانشمند و پرهیزکار بودند" (5)

گویا دست تقدیر روزگار بر آن بود که او در یکى از بهترین نقاط معنوى و از میان معنوى و از میان بهترین خاندان پا به عرصه گیتى نهد.

 ادامه مطلب...

نظرات شما ( )

نویسنده مطالب زیر: محمد (فدایی اهلبیت) اللّهم عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَج

عنوان متن مرحوم آیت الله العظمى آقاى حاج شیخ میرزا جواد تبریزى جمعه 87 تیر 21 ساعت 8:22 عصر

مرحوم آیت الله العظمى آقاى حاج شیخ میرزا جواد تبریزى

این نوشتار کوتاه، مختصرى است از زندگانى پربار استادى عالیقدر که بر مسند افتاء و مرجعیت نشست و با استمداد از الطاف لایزال الهى و توجهات مولایش امام عصر (عج) در صدد استمرار بخشیدن به راه گذشتگانى همچون شیخ اعظم انصارى و نائینى و کمپانى (رحمهم الله) و... و استحکام پایه هاى دین حنیف نبوى (ص) بود .
امید آنکه پاسخى باشد براى علاقمندان کنجکاوى که در پى آشنائى با این ستاره درخشان علم و عمل هستند. شایان ذکر است که این نوشتار به قلم برخى از شاگردان استاد به نگارش درآمده است و خود معظم له هیچگاه، حاضر به تهیه زندگینامه نشدند و در مقابل اصرار دوستان، مقاومت ورزیدند.

ادامه مطلب...

نظرات شما ( )

نویسنده مطالب زیر: محمد (فدایی اهلبیت) اللّهم عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَج

عنوان متن زندگی نامه آیت الله اشتهاردی جمعه 87 تیر 21 ساعت 8:18 عصر

< language=java>postamble();

زندگی نامه آیت الله اشتهاردی

زندگی ایت الله اشتهاردی

شیخ علی پناه اصلانی اشتهاردی از دوازده سالگی به فراگیری علوم اسلامی در زادگاه خویش پرداخت و پس از طی مراحل مقدماتی، در سال 1320 به حوزه علمیه قم مهاجرت نمود.

شیخ علی پناه اصلانی اشتهاردی سال1296 دربخش اشتهارد کرج دیده به جهان گشود.

وی از دوازده سالگی به فراگیری علوم اسلامی در زادگاه خویش پرداخت و پس از طی مراحل مقدماتی، در سال 1320 به حوزه علمیه قم مهاجرت نمود و به فراگیری سطوح عالیه دروس اسلامی مشغول شد. در این مرحله از محضر اساتید برجسته حوزه علمیه قم استفاده کرد که از آن جمله اند: حضرت آیة الله گلپایگانی(ره)، حضرت آیة الله مرعشی نجفی(ره)، حضرت آیة الله سیداحمد خوانساری(ره) و مرحوم علاّمه طباطبایی. پس از پایان دوره سطوح، در درس خارج آیات ثلاثه: صدر، حجت و محمدتقی خوانساری شرکت کرد و در ادامه از محضر مرحوم حضرت  آیة الله بروجردی و امام خمینی بهره یافت

شیخ علی پناه اصلانی اشتهاردی فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی خویش را از سال 1337 آغاز نمود. علاوه بر ارشاد و راهنمایی مردم، افزون بر بیست سال است که عهده دار تدریس دروس سطح چون «الروضة البهیه» (لمعتین) و «مکاسب» می باشد و در این رهگذر موفق به تربیت تعداد کثیری از طلاّب حوزه علمیه قم شده است

تعلیق و تصحیح کتاب " مجمع الفائدة و البرهان فی شرح ارشاد الاذهان" شیخ علی پناه اصلانی اشتهاردی ، در دوره دوم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

از جمله مهمترین آثار آیت الله اشتهاردی به این عناوین می توان اشاره کرد:

1 القرآن و العقل

2 ایضاح الفوائد

3 روضة المتقین علامه محمدتقی مجلسی

4 مجمع الفائدة و البرهان فی شرح ارشاد الاذهان

5 کتاب مدارک العروة

آیت الله اشتهاردی پس از عمری تحقیق و تالیف و تبلیغ معارف حقه مکتب اهل بیت(ع) در شامگاه 18 تیر 87 و در سن 91 سالگی دار فانی را وداع گفت و به دیدار معبود شتافت.


نظرات شما ( )


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

ضربالمثلهاى قرآنى
تاثیر خوش اخلاقی
توصیه های عرفانی امام خمینی(ره) به جوانان
ذکر خدا چگونه حاصل می شود؟
به امام زمانت عشق بورز
موت اختیاری _ حضرت آیت الله العظمی بهجت
انا لله و انا الیه راجعون _ حضرت آیة الله العظمی محمد تقی بهجت «
گفتگو با آیتالله مصباح یزدی درباره زندگى آیتالله العظمی بهجت
اسلحه شیطان کش
اثبات امامت حضرت زهرا !
درمان بیماری "زیاد حرف زدن"
جن هم ایمان آورد ولی تو چی! - شناختنامه قرآن 50
چرا به او می گویند «شهید اول»؟
شگفتی های ریاضی قرآن
روز معلم گرامی باد _ شهید مطهری
[عناوین آرشیوشده]


Powered by : پارسی'>http://www.parsiblog.com/">پارسی بلاگ
Template Designed By : MehDJhttp://khafansara.parsiblog.com/">MehDJ

سایت الغدیر   من کنت مولاه فهذا علی مولاه فروشگاه اینترنتی ارزان سرا