الغدیر ««من کنت مولاه فهذا علی مولاه»»

درسهای اخلاقی آیت الله بهاءالدینی - اهلبیت علیه السلام
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اهلبیت علیه السلام
آنکه بیندیشد از فرجام [بد] دور گردد . [امام علی علیه السلام]
وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
کل بازدیدهای وبلاگ
431849
بازدیدهای امروز وبلاگ
75
بازدیدهای دیروز وبلاگ
37
منوی اصلی

[خـانه]

[  RSS  ]

[  Atom  ]

[شناسنامه]

[پست الکترونیــک]

[ورود به بخش مدیریت]

درباره خودم
اهلبیت علیه السلام
لوگوی وبلاگ
اهلبیت علیه السلام
بایگانی
تیر 1387
خرداد 1387
اردیبهشت 1387
فروردین 1387
اسفند 1386
بهمن 1386
دی 1386
مهر 1387
آبان 1387
آذر 1387
دی 1387
بهمن 1387
اسفند 1387
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
پیوندهای روزانه

مجله الکترونیکی چارقد [22]
تالار گفتمان رهپویان ایران [114]
اسلام و آرزوهای صورتی من [90]
اولین فرهنگ الکترونیک فارسی [112]
مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت [143]
دانلود کتاب [397]
پاسخ به سوالات شرعی [104]
کتابخانه تخصصی [155]
آخرین جملات قصار از بزرگان دنیا اضافه شده [153]
مذهبی [141]
از آنتونی رابینز تا موفقیت [231]
[آرشیو(11)]

لینک دوستان

مهندسی پلیمر و شیمی (الاستومر-نانوکامپوزیت-شیمی-پلاستیک-چسب)
مجنون
به خود آییم و بخواهیم،‏که انسان باشیم...
مجموعه نامهای ایرانی
معجزه قرآن و ادعیه

لوگوی دوستان















اشتراک در خبرنامه
 
پارسی بلاگ
www.parsiblog.com

اسلام علیک یا ابا عبد الله

تصویر تصویر تصویر تصویر تصویر

نویسنده مطالب زیر: محمد (فدایی اهلبیت) اللّهم عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَج

عنوان متن درسهای اخلاقی آیت الله بهاءالدینی چهارشنبه 87 اسفند 21 ساعت 8:5 عصر

درسهای اخلاقی آیت الله بهاءالدینی

ایت الله بهاءالدینی

علم نوری

علوم‌ نوری‌، حرکت‌روحانی‌ می‌خواهد، احتیاج‌ به‌ حرکت‌ جسمانی‌ ندارد. لازم‌ نیست‌ انسان‌ از محل‌ خودش‌ برای‌ کسب‌ آن‌ حرکت‌ و مسافرت‌ کند، بلکه‌ با حرکت‌ روحانی‌ به‌ این‌ علوم‌ نائل‌ می‌شود. این‌ علوم‌ اختصاص‌ به‌ اهل‌ علم‌ ندارد. غیر اهل‌ علم‌ هم‌ می‌توانند از این‌ علوم‌ استفاده‌ کنند. این‌ در صورتی‌ است‌ که‌ مبادی‌ و مقدمات‌ آن‌ مهیا باشد و به‌ حسب‌ اعتقاد و اخلاِ و عبادات‌، کفر و الحاد نداشته‌ باشد، خودش‌ را ساخته‌ باشد، زبان‌، زبان‌ خدا باشد، زبان‌ دروغگو نباشد؛ وگرنه‌ به‌ این‌ علوم‌ نوری‌ نمی‌رسد و راهی‌ به‌ آن‌ پیدا نمی‌کند. باید اعتقادات‌، اسلامی‌ باشد. باید از آلودگیها نجات‌ پیدا کرد و دارای‌ اخلاِ کریمه‌ شد. مبادی‌ این‌ علوم‌ از انبیاست‌. تمام‌ علوم‌ به‌ علم‌ انبیا و اولیا و اوصیا بازمی‌گردد. برای‌ نیل‌ به‌ آن‌، آدم‌ باید خودش‌ را درست‌ کند. این‌ علوم‌، اختیاری‌ نیست‌. اگر مبادی‌ درست‌ شد، این‌ علوم‌ غرس‌ می‌شود و تا ابد روشن‌ می‌شوید.مثل‌ رعبی‌ که‌ خدا در قلوب‌ کفار قرار می‌دهد. اساس‌ این‌ علوم‌، اخلاص‌ در عمل‌ و طهارت‌ و پاکدامنی‌ است‌. هرکس‌ این‌ مسیر را نرود پشیمان‌ می‌شود و ضرر می‌بیند. «وَالْعَصْرِ إِنَّ الاْنْس"انَ لَفی‌ خُسْرٍ» .

 

حکمت‌های‌ جاری

‌جوانی‌ و نشاط‌ موقت‌، بالاخره‌ از انسان‌ گرفته‌ می‌شود و دیگر از لذات‌ دنیا نمی‌تواند استفاده‌ کند، ولی‌ همیشه‌ از لذات‌ روحانی‌ بهره‌مند است‌. انسان‌ باید خود را به‌ آن‌ لذات‌ برساند. لذات‌ روحانی‌ نصیب‌ زبان‌ هرزه‌ و چشم‌ هرزه‌ نمی‌شود. باید خود را اصلاح‌ کرد. از مبادی‌ شروع‌ کنید. اگر خود را در حد خودتان‌ اصلاح‌ کنید، با همان‌ می‌فهمید که‌ خدایی‌ هست‌. «م"ا اَخْلَصَ عَبْدٌ لِلّهِ عَزَّوَجَلَّ أَرْبَعینَ صَب"احاً إِلاّ" جَرَتْ یَن"ابِیعُ الْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلی‌" لِس"انِهِ» ؛ اگر چهل‌ روز مرد خدا شدید، در قلب‌ شما حکمت‌ جاری‌ می‌شود. اگر از تخیلات‌ شیطانی‌ و اوهام‌ صرف‌نظر کردید و مرد خدا شدید به‌ این‌ نائل‌ می‌شوید. اگر در قلب‌ حکمت‌ پیدا شد، در لسان‌ و زبان‌ هم‌ حکمت‌ پیدا می‌شود. اگر قلب‌ جهنمی‌ باشد، زبان‌ و دست‌ و پا و چشم‌، همه‌ جهنمی‌ است‌. قلب‌ که‌ مورد افاضات‌ الهی‌ است‌، غیر از قوای‌ دماغیه‌ است‌. اگر قلب‌ اصلاح‌ شد، اگر به‌ طور کامل‌ هم‌ نائل‌ نشدید، فی‌ الجمله‌ نائل‌ می‌شوید. خداوند همه‌ را موفق‌ کند که‌ خود را اصلاح‌ کنید. خداوند همه‌ را به‌ لطف‌ خود هدایت‌ کند و ایمان‌ عطا کند تا از مکتب‌ اسلام‌ کمال‌ استفاده‌ را ببرید.

 

علوّ همت‌‌

برکات‌ خدا زیاد است‌. در این‌ جهان‌ همه‌ چیز هست‌ و هرکس‌ به‌ حسب‌ همّت‌ خودش‌ از آن‌ استفاده‌ می‌کند. یکی‌ به‌ اقتصاد می‌رسد و می‌گوید: کار درست‌ است‌، بعضی‌ به‌ مقداری‌ معلومات‌ می‌رسند، می‌گویند: کار تمام‌ است‌ و ما از رفقا جلوتر هستیم‌. و این‌ اشتباه‌ انسان‌ است‌. اگر می‌خواهید مقایسه‌ کنید؛ با تمام‌ بشر مقایسه‌ کنید که‌ نسبت‌ به‌ آنها صفر هستید. همّت‌ عالی‌ برای‌ انسان‌ مؤثر است‌ و انسان‌ را به‌ چیزهای‌ کم‌ و علم‌ ناچیز قانع‌ نمی‌کند و موقعیت‌ بلندی‌ در دنیا و آخرت‌ نصیب‌ او می‌شود. این‌ دنیا که‌ تمام‌ شد، تازه‌ اول‌ کار انسان‌ است‌. او را رها نمی‌کنند. انسان‌ وقتی‌ از دنیا می‌رود یا ظلمت‌ محض‌ است‌ و یا موجود نورانی‌. اگر انسان‌ نورانی‌ باشد من‌ احتمال‌ می‌دهم‌ یکی‌ از سَترهای‌ بشر در آن‌ نشئه‌ نور است‌. نور به‌ طوری‌ او را احاطه‌ می‌کند که‌ خود نور، ساتر معایب‌ او باشد. و اگر موجود ظلمانی‌ باشد، عریان‌ است‌ و خودش‌ خجالت‌ می‌کشد.

موسسه امام هادی(ع)، : شکوری


نظرات شما ( )


لیست کل یادداشت های این وبلاگ

ضربالمثلهاى قرآنى
تاثیر خوش اخلاقی
توصیه های عرفانی امام خمینی(ره) به جوانان
ذکر خدا چگونه حاصل می شود؟
به امام زمانت عشق بورز
موت اختیاری _ حضرت آیت الله العظمی بهجت
انا لله و انا الیه راجعون _ حضرت آیة الله العظمی محمد تقی بهجت «
گفتگو با آیتالله مصباح یزدی درباره زندگى آیتالله العظمی بهجت
اسلحه شیطان کش
اثبات امامت حضرت زهرا !
درمان بیماری "زیاد حرف زدن"
جن هم ایمان آورد ولی تو چی! - شناختنامه قرآن 50
چرا به او می گویند «شهید اول»؟
شگفتی های ریاضی قرآن
روز معلم گرامی باد _ شهید مطهری
[عناوین آرشیوشده]


Powered by : پارسی'>http://www.parsiblog.com/">پارسی بلاگ
Template Designed By : MehDJhttp://khafansara.parsiblog.com/">MehDJ

سایت الغدیر   من کنت مولاه فهذا علی مولاه فروشگاه اینترنتی ارزان سرا